Seorang wanita yang kuat berangan.. ntah sampai bila harus berhenti dari angan-angan.. Suka ketawa tetapi juga mudah menangis.. Nampak seperti sombong tetapi terlebih peramah hakikatnya... Banyak cerita tetapi malas nak mengupdate dalam blog... Seorang isteri yang comel kepada Mohd Ghazali.. Saya adalah saya, dan tidak suka dibandingkan dengan orang lain dan tidak suka disamakan dengan orang lain juga..... Weeeee~~~~ =)

Sunday 4 December 2011

Sunday with Husband

Ahad je kot.. Dapat besama-sama menatap mata, bergading bahu menjalankan kerja-kerja rumah... Yeszzaa... 
Saya kemas rumah, hubby pergi pasar.. Saya kemas baju2, hubby basuh baju.. Sweeet weekend kan...... Menu for lunch today is very simple and ala-ala kampung.... Yang bestnyer, saya masah Gulai Ikan Keembung, hubby masak Sotong goreng kunyitt(1st tym okayyy)... So macam nak kongsi skeett resepi Gulai ikan Keembung ala2 Kedah.. weeee~~

Bahan -bahan

2 ekor ikan kembung (Dibelah Dua.. Senang skit nak makan)

4 sudu besar rempah kari ikan

1 biji bawang besar (dikisar/Tumbuk..Tapi saya tumbuk jer lagi rasa aslinya)
3 ulas bawang putih (dikisar/Tumbuk..Tapi saya tumbuk jer lagi rasa aslinya)
1/2 santan (Pakai yang kotak jer)
3 Biji Kentang (Di potong bulat)
1 sudu Serbuk Cili
bahan tumis:
3 biji bawang merah (dihiris)
2 ulas bawang putih (dihiris)
1 sudu halba campur
5 helai daun kari (Tapi saya tak pakai sebab hubby terlupa nak beli tadi)
6 sudu minyak masak
1 cawan air asam jawa (1 inci)
1 kiub pati ikan bilis
garam secukup rasa
Bahan-Bahan yang telah Di sediakan....

Lupa tadi tym snap pic awal-awal nak letak serbuk cili.. Weee~~~


Cara-Cara
Bersihkan ikan dan diketepikan.
Bancuhkan rempah kari bersama air panas dan bahan kisar.
Panaskan minyak dan masukkan bahan tumis sehingga kekuningan. Kemudian masukkan pula bancuhan rempah kari
Apabila rempah garing dan naik bau, masukkan air asam jawa. biarkan seketika.
kemudian, masukkan separuh santan bersama sedikit air. Biarkan mendidih.
Masukkan kiub ikan bilis, kentang dan serbuk cili. Kacau seketika
Akhir sekali masukkan ikan bersama separuh lagi pati santan dan garam secukup rasa.. biarkan seketika dan bolehlah dihidangkan.. Weee~~~~


Selesai Di hidang

Pas saya masak.... Giliran Suami lak yang masak.. Ya Allah kecoh 1 dapur.. Tak sabar nak masak, bawang tak sedia lagi, kacang panjang tak dipotong lagi, aish.. kelam kabut kot, minyak dah panas, sotong dah nak masuk.. Kelakar.. Memang kecoh.. Tapi, serononk, inilah kenanganku bersama ku.. Luv uu


Mari, mari kita makannnnnnnnn............................

No comments:

Post a Comment