Seorang wanita yang kuat berangan.. ntah sampai bila harus berhenti dari angan-angan.. Suka ketawa tetapi juga mudah menangis.. Nampak seperti sombong tetapi terlebih peramah hakikatnya... Banyak cerita tetapi malas nak mengupdate dalam blog... Seorang isteri yang comel kepada Mohd Ghazali.. Saya adalah saya, dan tidak suka dibandingkan dengan orang lain dan tidak suka disamakan dengan orang lain juga..... Weeeee~~~~ =)

Thursday 19 January 2012

Wanita yang tak pernah tewas

Salam Jumaat.. =)
Baru-baru nie, saya banyak terbaca tentang kes penceraian.. Kenapa ini semua banyak berlaku?? Adakah ini adalah keegooan masing-masing? adakah ini adalah kekerasan kepala dan baran antara dua pihak???
Sahabat Wanita sekalian,
Kita adalah Wanita yang inginkan kebahagiaan dalam rumahtangga.. Yer, kita juga sangat inginkan seorang suami yang sangat matang dalam menguruskan rumahtangga dan menyelesaikan masaalah dengan baik...  
Wanita sangat lemah, mereka mempunyai satu sifat yang sukar mengawala emosi. Mereka juga mempunyai sifat yang mudah sangat tersentuh.. Hati mereka sangat lemah berbanding lelaki yang mampu mengharungi sisa hidup dengan tabah.. Tetapi, dalam kelemahan wanita, jika dirinya atau kehidupannya dicabar, dia akan lakukan lebih baik dari lelaki.. 
Sang lelaki harus faham dan cuba untuk menguasi hati dan naluri wanita.. 
Saya tak berani nak mengulas lebih, tapi saya lebih akan membela nasib wanita-wanita kerana saya juga wanita.. Lelaki yang berkebanyakkan yang terasa mereka berkuasa, sehingga lupa menghargai isteri mereka di depan mata..Tidakkah perbuatan mereka ini akan menyesali diri mereka sendiri??? Saudara, wanita zaman sekarang tak seperti dulu2.. Jika hidup mereka dimusnahkan, mereka takkan tersungkur bagai mayat hidup, namun mereka akan berdiri jauh meninggalkan saudara2 lelaki.. 
Ahakz, macam emosi kan saya meluahkan kata hati mengenai isu sensitif ini.... Saya rasa amat geram pada kaum adam yang suka tidak semakin matang dan serius dalam isu berumahtangga.. Saya takkan pernah rasa nak salahkan kaum wanita.. Jika kamu tahu menjadi lelaki yang soleh, bertanggungjawap, beriman, tentu lah keluarga kamu dalam keadaan baik dan tidak ada isu2 yang boleh menyebabkan penyesalan.. =)

So, Saya menyarankan agar para suami, bersedialah menjadi seorang suami yang mampu mempertahankan tiang rumahtangga dan tiang agama... =) si suami harus beringat bahawa setiap masalah pasti ada penyelesaian nyer, janganlah mengunakkan kuasa lelaki, dan kuasa baran anda untuk selesaikan masalah.. Sayangilah keluarga anda.. =)
 Kita semua tak nak ianya terjadi, maka marilah kita jaga yer.. nauzubillah... I'allah keluarga kita akan sentiasa bahagia, ameen....




No comments:

Post a Comment