Seorang wanita yang kuat berangan.. ntah sampai bila harus berhenti dari angan-angan.. Suka ketawa tetapi juga mudah menangis.. Nampak seperti sombong tetapi terlebih peramah hakikatnya... Banyak cerita tetapi malas nak mengupdate dalam blog... Seorang isteri yang comel kepada Mohd Ghazali.. Saya adalah saya, dan tidak suka dibandingkan dengan orang lain dan tidak suka disamakan dengan orang lain juga..... Weeeee~~~~ =)

Tuesday 12 June 2012

Info rawatan Buasir!!

Hari ni Tbgun lambat!! So mkn ubat lmbatlah jwapnyer!! Hari ini juga adalah hari yang ke lima! Hurm.. Masih terasa denyutan-denyutan di kawasan bawah tu!!!! Terutamanya lepas buang air besar!! Memang bahagian dalamlah paling sakit!! Tapi kan best nye, air besar saya, adalah cecair!! Ye, macsm air kencing!! Suami yg kt luar toilet pun konpius taw dengar!! Kencing ker, berak nie? Nk kata cirit tue, bukan kot!! Sebab,cirit ni, kuar pun mcm meleleh kan!! Tapi yg sy punya sekarang ini, macam air kencing!! Macam air, dan llaju plak tu!! Bunyi mcm kencing!! Hehehehe!! Memang tak busuk!! Tapi yang tak best nyer, lepas je makan, terus pegi buang! Cpat betul ubat ni prosess kan makanan yg di hadamkan!!! Ubat cecair ni akan di ambil 3x sehari sebelum mkn!! Tujuan ubat nie adalah untuk mengawal luka ketika buang air besar! Lagipun baru je lpas operate!! Klau xmkn ubat nie, akn kuar najis yg separuh keras, dan mungkin akn menyebabkn luka dlm bertambah teruk dan sakit!! Walaupun agak seksa sentiasa ketandas untuk membuang cairan najis nie, tapi ia adalah untuk kebaikan dalaman tue!!
Hurm!!! Tahap kesakitan untuk hari ini adalah tahap 3!! Berbanding smalam!! Mungkin sbb semalam, saya byk bergerak dan banyak berdiri, kot!! Smpai terasa sakit sgt!! Tahap 5!! Hari ni kurang sakit sbb saya baring jer sharian!! Rasa macam bdn letih sgt, n kurang bmaya, jd tido je lah!! Bgn hanya untuk mkn ubat jer!! Sbb tu lah sakit dbhagian bawah tu kurang!! Btol kata doc, rehat byk2,jng byk jalan, kasi itu badan relax je atas katil!! Hr ni, sy btl2 ikut ckp doc!! Itulah kurang sakit sudah!! Hehehe!!!
Smlm doc Ho tpn tnya pkembangan, hr ni lagi maw kol!! Jwapan utk hr ini mbuatkn dia sdikit lega!!
Sbnarnya, sakit buasir ni ada pd smua org!! Smua akn mngalami berak darah, sembelit dan sbgainya! Cuma, org akn pnggil buasir itu, adalah bila ia menjadi satu penyakit yg berak berdarah yg berulang2!! jom kongsi skit pasal Buasir nie!!!
Buasir stage 1~ iaitu berak yang kuar darah! Darah tu pulak merah cair!! Kdg2 bg kita berak mcmni mungkin cuaca panas! Jngn suka amek mudah! Bila dlm seminggu tu, 2-3 kali berulang berak darah nie, dinasihatkan untuk terus jumpa doktor!! Doktor akan bagi ubat yang masih dpt dselamatkan!
Stage 2~ berak sembelit juga berak berdarah-darah sehingga menyebabkan sangat sakit! Ni sembelit, jadi kita meneran!! Oleh kerana dubur tu sgt sensitif, maka ia akan luka dan berdarah! Kesakitan akan dirasa! Juga harus lekas jumpa doktor, kerna ubat masih mampu merawat! Cth adalah ubat pelawas!! Yang mndapatkan kita buang air besar scara tenang!!
Stage 3~ yang nie bila dah kuar isi!! Tapi bila tolak masuk, ia akan masuk!! Jumpa doktor, rawatannya, doktor akan ikat dan masukkan ke dalam dubur!! Tak sakit sangat sbb 5 minit je rawatan dia!
Stage 4~adalah bila isi yg terkeluar,tu, dimasukkan, ia takkan termasuk dan dah memang akan berada diluar!! Caranya, seperti yang saya alami, iaitu operation!! Operation pula, ada dua cara! 1~ isi tu akan di masukkan kedalam dubur dan akan di staplerkan!! Jadi bila macamnie, kesakitan itu tahap 6 sahaja! Lepas operate, 1 jam lpas tu dah boleh jalan balik!!3-4 hari sudah okay! Tak lah sakit sangat!!! Cara 2~ sama seperti pertama tapi, ada isi yang memang tak nak masuk! Maksudnya, dia akan tolak masuk, tapi bila ada isi yang memang tak boleh masuk lagi, macam saya punyalah, hujung isi ada biji, maka akan dipotong!! Bila dah dipotong itulah alan menyebabkan sangat sakit!! Dan mengambil masa juga untuk sembuh!! Ada orang sampai 3 minggu dok sakit lagi!! Tapi saya yakin saya hanya mengambil masa 2 minggu!! Sbb isi yang xnak masuk tue, tak dalah panjang sangat! Sikit jer!!
*punca sembelit ni, cehh saja nak kongsi, salah satu faktor, pemakanan!! Yang menyebabkan penghadaman kita tidak lancar dan tidak lawas!! So pemakanan ni, opkos kena banyak sayur, buah dan air!! Tapi, ada faktor juga adalah emosi!! Maksudnya, bila kita stress,keletihan, tekanan atau sebagainya!! kita tak mampu nak mengawal masa makan kita!! Jadi, ini juga punca sembelit!! Adakalanya bila kita banyak berjalan atau berjalan jauh!! Sebab, ada orang, bila dia berjalan jauh, dia akan sukar nak buang air besar, sebab perut dia tidak biasa! Kadang ini juga sbb pemikiran kita dah set kan hanya tempat yg kita biasa sahja, kita akan selesa duduk dng tenang tok berak!! So, bila pg tmpt laen, kita takkan selesa, dan tidak berak!!sbnarnya, bg org yg penghadaman dia tidak lancar nie, dia mpunyai waktu mkn!! Dan dia perlu mnghabiskan air shari 3 liter!! Biasa wktu mkn dia, breakfast pukul 7-8, mkn tgh hari 12-1ptg, mkn mlm 6-8mlm, ini adalah waktu2 perut bgerak mncari isi dan waktu2 lain adalah pemprosesan mkanan berlaku dlm bdn!! Jd, bila kta travel, atau kita berjalan sharian, atau tika kita stress, bz, tekanan emosi, kita tidak akn ikut waktu2 mkn kita dan sebab itulah menganggu penghadaman kita!! Bila da ganggu, maka kdg2 , 3-4 hr baru berak, tak pun berak keras dan menyebabkan meneran!! Tym nk berak juga, kita tak boleh stress tau!! Kita kena cool, atau scra senyap!! Nk tenang, kita bc majalah ker, novel ker, main game ke, kan!!!
So!! Itu saja info yg saya tahu dan cuba kongsi bersama!! Jaga diri dan sayangi perut anda!! Bila sayang perut, secara otomatik akan jg penghadaman kita!! Okeh, da ngantuk!! Doakan saya cepat sembuh ye!! Walllahhhhh!!!

1 comment: