Seorang wanita yang kuat berangan.. ntah sampai bila harus berhenti dari angan-angan.. Suka ketawa tetapi juga mudah menangis.. Nampak seperti sombong tetapi terlebih peramah hakikatnya... Banyak cerita tetapi malas nak mengupdate dalam blog... Seorang isteri yang comel kepada Mohd Ghazali.. Saya adalah saya, dan tidak suka dibandingkan dengan orang lain dan tidak suka disamakan dengan orang lain juga..... Weeeee~~~~ =)

Wednesday 20 June 2012

Kembali ke hobi lama!!!

Perghhh!!! Sgt boring hr nie!! Tapi xper, next week dah start keje!!!yiha!!!! Keje 4 hr, jumaat dah terbang ke Ho Chi Minh!! Wahhh!!!best nyerrrrr!!!!! Sangat tidak sabar nie!!! Hehehe!! Okey,Memandangkan keboringan tahap gaban, sy pun merajinkan diri mebelek2 buku2 dlm kotak yg tersimpan buku2 lama!! Dok belek2, mcm2 lah jenis buku, buku agama, majalah2, novel2, opssss!!! Terjumpa buku yg memang dulu tym skolah, kalau sy bosan ker, tension ker, atau disuruh bc buku, memang akn buat itu jer!!! Sampai ayah pun marah!! ' hang ingat exam hg nk jawap tu ja ka??? Subject lain pun kena baca jugak!! Belajaq hak xpandai, belajaq yg da pandai buat apa!!!' ha!! Mbebel2 lah si ayah nie!!! Ye Lah, dah yg ni jer sy suka, benda lain, paksa masuk, memang tak mau masuk dah! Nak2 klau bab membc, memang loserrrr kot nk memahami dan mengingati!! Oppsss berbalik pd buku yg sy jumpa tadi!! Nk tahu tak buku aper???? Ha!!! Opkos lah buat latihan matematik!! Ishh... Mengiralah!!! Yep, saya suka tgk number2 ni!! Tapi nk wat guano, btol lah kata ayah, kalau dok tumpu yang tu ja, bnda lain tak mau dok blajaq, memang tak kemana lah jawapnya!! Hurm!!! SPM, math dan add math lah yg buat sy rasa bangga dng keputusannya!! Yg bab mbaca yg lain, tak payah nk habaq lah, memang resultnya down!! Math boleh dpt A1, add math B3, rasa da cukup la utk puas ht walau add math xdpt A1!! Saya sgt tumpukkan math sampailah amek diploma binaan bangunan,Dari semester 1 sampailah semester akhir, subjek kira2, kalkulus,math lanjutan, math 1, math 2, ishh subjek math lah, dengan bangganya saya nak bagitau, result final confirm 4.0 flat!!!every sem!!!! Bangga tak??? Memang femes lah saya dngan subjek ni! Tutorial memang beratur kot nak copy!! Ye lah nak kumpul carry mark kan!!! Saya memang tak kedekut nak bag puni, cz i know i can score tym final exam nanti!! Wah riaknya!!! Bukan nak riak pun, ye lah, saya score subjek ni lah yang saya tak kemana pun!! Subject lain??? Dah tentu ada yg nyawa2 ikan, haa ni jenis yang full kena baca n mengingat lah!! Ada juga yang okay lahh !! Cukup makan saja!!!
Actually, saya pun bengap juga math nie tau!! Dulu, darjah 3 pun xreti tambah tolak lagi!! Haa!!! Nak cita nie, yg menjadikan saya mula minat nie, ialah, dulu, waktu darjah 1-5, saya belajar di Salah sebuah sekolah rendah di Aloq Setar!! Pertengahan darjah 5 tue, ayah dapat transfer g Kota Kinabalu Sabah!! So kami sefamily pun berhijrah lah! Bertukar lah ke salah sebuah sekolah di KK, hurm!! Bila masuk subjek math, apa yang cikgu tu ajaq, mak aiii dah lama dah saya belajar di sekolah kat aloq staq tue!! Umpama kat aloq staq dah bab 5, kat kk baru bab 3 , memang lambat!!! So, bila cikgu tanya, saya jawap!! Bila cikgu soh jawap soklan, saya angkat tangan nak jawap kat depan!!! Hehehehe!! Bangga lah tym tue, depa dok kata, eee budak baru nie pandai math lah!!! Kuikuikuikui, tak tau saya pun bengap juga!! Tapi soklan2 ni dah penah cikgu dulu bagi!! Bermulanya dari situ, apabila rakan- rakan kelas meletakkan yang saya nie pandai dalam subjek math, maka bila masuk je bab baru, yg saya sendiri tak pernah belajar, saya bagi tumpuan penuh!! Ye lah, takkan nak kantoikan pulak kan!! Jadi, terpaksa lah, bagi betul2 faham!! Lagipun, bengapnya saya math dulu, sampai ayah hentak kotak pensil tue, atas tangan dan hentak meja sampai saya yang tengah ngantuk buat keja umah math tue, jadi terus segar!! Nangis memang tak yah cakap lah, sampai tersedu2. Mana tak nya, kita tengah syok tido, pukul 2 pg ayah kejut soh wat keja umah! Bole plak dia p check!! Ingat balik keja lewat tak larat dah check buku! Lagipun memang sengaja malas buat sebab dah planning nak tiru kawan besok!! Hehehe alhamdullilah, smua itu mnjadikan pengajaran!! Wokey, anyway, just nk share hobi ni bersama!!! Nw, dok dlm cuti lg, sy pun amek peluang ini untuk aktifkn otak yang lama menyepi ni!!! So, start balik buat soklan2 math nie!! Nanti da start keje, memang tak dak ms nk buat lg kan!!! Eh, nk tahu tak apa tips tntang math nie! Actually, kita di beri masaalah untuk kita selesaikan!! Tak kira apa jua jalan kita nk selesaikan, tapi, jawapan untuk masalah ini haruslah tepat!! Mcm math, kita nk selesaikan masalahnya, tak kira kita nk pakai rumus dan jalan apa pun, tapi jawapannya kena tepat!! Ha!!! Taw dak,, perjalanan penyelesaian lah paling banyak kita boleh dpt markah!! Markah untuk jawapan, 1 sahaja!! Kdg2 jln kita betul, tapi mungkin dlm jawapan kita tersungkur skit, salah!! Its ok, kita still ada markah untuk jln kita!! Hehehe, i'allah jika tahu menyelesaikan masalah math nie, apa jua masalah, mungkin kita dpt hadapi dan selesaikan dng sabar!! Ye lah, nk jwap soklan math pun, kena sabar,jng gelabah, dan yg pasti harus tenang!!! Hehehe, asalnya nk bgtaw je, nk buat latihan math tok isi ms lapang nie, tapi melalut mcm2 daaaa!!!
Dah lah, nk sambung buat sikit, lepastu nk tido!!! Hehe assalamualaikum!!!!



5 comments:

  1. haha, aku plg benci subjek ni. bengap gile >.<

    ReplyDelete
  2. Yela,tp subjek laen ko power! Aq ni je yg aq taw. Yg lain hancur,2 yg aq xkemana tu. Hahahaha!!

    ReplyDelete
  3. Meh tolong c.cah buat linear programming ni... mengira jer & formula2 yg amat memeningkan....

    ReplyDelete
  4. Wow! Cik Cah,sy sgt suka!haha adakah subjek itu yg perlu menggunakan persamaan utk mndapatkan garis x dan garis y? Then diplotkn!Salah satu topic yg sy minat Tym diploma dulu!eeee....i still remember rmus2 dlm bab ni,y=mx+c, ax+by+c!! Itu je yg sy ingt! Rndunya nk stdy blk! I'allh,ada rzeki n pluang lg,i will cntinue mystdy!

    ReplyDelete