Seorang wanita yang kuat berangan.. ntah sampai bila harus berhenti dari angan-angan.. Suka ketawa tetapi juga mudah menangis.. Nampak seperti sombong tetapi terlebih peramah hakikatnya... Banyak cerita tetapi malas nak mengupdate dalam blog... Seorang isteri yang comel kepada Mohd Ghazali.. Saya adalah saya, dan tidak suka dibandingkan dengan orang lain dan tidak suka disamakan dengan orang lain juga..... Weeeee~~~~ =)

Monday 11 June 2012

Operation & warded 3 days!!

5-jun-2012
Perkara yg tdk dijangka berlaku!! Juga tidak drancang!!! Pulang dr keje, buang air besar, rasa semacam jer!! Sakit sgt dubur tym tue!! Mengadu pada hubby, dia dh susah hati, dia pun nak intai dubur saya!! Dengan rela hati, saya benarkan! Dia agak tkejut melihat isi yang sudah terkeluar dr dubur saya dalam 3cm kot! Dia bebel ajak g klinik! Mula-mula agak berat hati, memandangkan sakit yang teramat, saya turuti! Setibanya di Klinik Hidayah, saya menceritakan semuanya kepada doktor!! Dengan rasa konfidentnya doktor menjelaskan bahawa saya mengidap buasir tahap 4!! Langsung pun tak terasa terkejut!! Sebab tak faham lgpn doktor yg saya jumpa ini bukan pakar! Hanya doktor biasa! Doktor menasihati saya berjumpa dengan pakar di Hospital Mahkota Medical Center! Saya yang sdg menahan kesakitan menurut sahaja! Doktor tue pun buat surat untuk rujukan pakar! Malam tu rasa macam nak pergi, tapi selepas diberitahu tiada pakar pada malam itu, saya menangguhkan pada keesokkan harinya! Tapi mujur doktor klinik tu bagi ubat tahan sakit!

6-jun-2012
Pagi- pagi macam biasa pegi opis!! Tapi dah janji ngan suami akan ke pakar bersama teman! Ajak Naha n Acap teman! Pukul 11 kami bergerak!! Setibanya di MMC, buat pendaftan! Semuanya brjln dengan pantas. Naek tingkat 4, bilik 425, berjumpa dengan Pakar Surgery, Breast, and Tirod! Melihat rujukan dari klinik, doc meminta izin untuk mbuat pmeriksaan terhadap saya! Sy pun baring dan dia memeriksa! Huhu dia masukkan jari dia dalam dubur tym tue rasa mcm nak menjerit sekuat-kuatnya!! Selepas itu, dia membuat keputusan untuk menahan saya dan keesokkannya saya akan dioperate kan!! Nak tau macamana?? Dia masukkan isi terkeluar kedlam dubur, dan akan distapler kan, jika ada isi yang xdpt masuk, maka akan dipotong buang!! Auchh!! Bunyi macam sakit sangat kan!!! Nasihat Naha juga better saya admit, saya menurut!! Hari tu juga saya admitted warded!! Ward 866 tingkat 8! Huhu, tau tak bila da masuk bilik, pas amek darah, sy minta kbenaran nurse nak makan mcd ngan naha n acap!! Hehehehe nurse bagi kbenaran, kami pun ape lagi!!! Hahahaah!! Petang tue, hubby sampai, bawa lah baju dan seluar dan sgala keperluan!! Dan malam tue hubby menemani sy di dalam ward!! Tido sekatil!! Oh ya, dapat bilik double kan!! Selesa sket!!

7-jun-2012
Pukul 7 pg, Saya dikejutkan oleh Nurse!! Tukar pakaian untuk dibawa kebilik pmbedahan! Saya disorong atas wildchair! Di bw ke tingkat 4, dan dimasukkan ke dalam bilik yg sangat sejuk!! Sy diminta untuk baring di atas katil sorong ea?? Hehehe hentam jer nama janji faham kan! Di bawa ke bilik menunggu!! Seramnya!! Datang seorang doktor lelaki dan mpkenalkan dirinya!! Terlalu takot!! Apa dia bebel pn xmasuk kpala!! Smbil mbebel, tb2 dia cucuk tangan saya, diletakkan tiub ape ntah!! Cucuk je pun saya da nak menjerit!! Di sorong pula kebilik ape ntah, ada nurse datang, amek darah, sorong lagi ke bilik bius!! Huhuhu datang doc lain pula kenalkan diri, dan tanya saya puasa start pukul baper lah, amek tanda tangan saya, dan sma juga, bw sy bsembang, tb2!!! Tuppp!!! cucuk belakang saya!! Terus rasa kebas setengah badan!! Disorong ke bilik bedah, baru dapat jumpa doktor saya, iaitu doktor Ho!! Dia senyum memandang saya dan menenangkan saya agar kuat dan tahan sakit! Mcaman nk tahan??? kena cucuk bius pun dah jerit satu bilik bius gegar tauu!! Keadaan bertambah seram bila lampu bilik dimatikan dan dibuka lampu dikawasan kaki saya!!! Grrrr!!! Tiba- tiba terasa pandangan saya gelap dan terus tidak sedarkan diri!! Sedar-sedar, sudah berada di katil asal saya!! Jam menunjukkan pukul 12!! Kiranya 4 jam saya dalam bilik bedah!! Huhuhu!!! Terasa separuh badan bagai dihimpap benda yang sangat berat!! Langsung tak dapat bergerak!! Perut sangat memulas-mulas!! Lidah masih kelu tidah berkata-kata!! Hanya Allah je tahu bagaimana saya ketika itu!! Mengharapkan hubby cepat tiba kerana perut sangat lapar!! Langsung xda orang nak suapkan! Segan nak soh nurse suap! Sebab tak biasa!! Sejam lebih kot, hubby tiba, tym tu nak makan pun da tak selera!! Huhu perut sangat2 sakit! Badan pulak tak leh gerak! 5jam bius tue berkuasa dalam badan saya! Sejam sebelum ubat bius habis, nurse datang bagi suntikan tahan sakit!! Takut bius tu hilang, meraung kot sakit kena operate tutttt!! Tapi tym tu sangat seksa, nak kencing tak boleh, nak makan tak selera!! Perut dan pundi dah keras sangat!! Mula2 nurse bagi pakai pampers, tak berjaya keluarkan kencing! Ambik bekas tadah bawah bontot, juga tdk berjaya!! Last2 masukkan tiub dalam pundi kencing! Ya Allah, sakitnya tak terkata!! Dekat 2 jam tiub tu dalam pundi kencing, pastu nurse cabut cz dah penuh kencing!! Nak cabut tue, uhh memang sangat2 sakit!! Pundi dah okay, perut tak habis- habis lagi sakitnya! Nurse bagi ubat tahan sakit, tak jalan langsung!! Bagi panadol pun sama!! Huhu pukul 6 ptg, doc Ho masuk, saya yg tgh mnahan sakit terus teresak-esak menangis! Melepaskan semuanya kepada doc Ho!! Dia begitu sabar menenangkan sya! Dia mbantu saya untuk cuba duduk dan berjalan ke bilik air!!tym tu bius da hilang. Perlahan-lahan saya cuba!! Alhamdulillah saya bjaya walaupun sakit derita! Bila dapat duduk tu, perut dah kurang sakit! Tapi!!! Bawah dubur sangat-sangat sakit!!! Nak kena nangis dulu, baru dapat kuat sikit duduk!! Masya Allah, saya betul-betul tak kuat!! Malam tue,Naha,Belle and Arip datang melawat!! Tak tahan sakit, tangisan dilepaskan lagi pada Naha dan Belle!! Mereka turut simpati! Makan malam sampai, hubby dapat suap 2 suapan saje, pastu dah tak lalu sangat2! Makan pun sebab nak makan ubat! Pas makan ubat, tiba-tiba pengsan! Kesian naha,belle,and arip, tak sempat berbual lama, saya da tertido! Jaga-jaga, dorang dah tak der! Pas terjaga tue, rasa lah kurang sedikit sakitnya!! BWEKK!!! Tiba-tiba, muntah!!! Huhuhu mungkin sebab puasa semalam kan, nak operate,pastu pagi makan lewat sangat, jadi perut dah masuk angin! Tapi, lepas je muntah tue, rasa lega sangat!! Hehehe!! Bawah dok denyut2 lagi, tapi tak lah sakit macam siang tadi! Pukul 10malam tue, mama meseg cakap anak angkat dia ada kat bawah nak melawat, minta zali ambik!! Kelam kabut juga, padahal mata pun dah layu! Zali pn turun!! Beberapa minit kemudian, dorang sampai ke bilik!! YA Allah!! Terkejut sangat2!! Rupa-rupanya mama dan adik2!!! Hehehehe...kebetulan cuti sekolah kan mama balik kedah!! Jadi bila dpt brita saya nak kena operate, mama dan ayah pun datang secara senyap!!! Hilang sakit sekejap jumpa adik2! Mereka tak lama sebab hakim kat dalam kereta sawan!! Hubby bawa mama,ayah dan adik2 pulang kerumah saya utk berehat dan bmlm!! Malam tue saya tido sorang dalam ward!! Huhuhuhu

8-6-2012
Hari ni rasa kurang sakit sedikit. Tapi doc soh bagi markah 1 tidak sakit,10 sangat sakit!! Saya letak 6!! Doc nk tahan lg 2-3 hr, tapi saya xnk nk discharge juga sbb nk jumpa adik2!! Doc pun akur dan minta saya buat perjanjian yang saya tidak akan buat sebarang kerja dan saya akan berehat selama 2 minggu cuti yang diberi!! Serta akan habiskan semua ubat dalam 2minggu!! Hehehe, lagi suka balik umah xpayah buat apa2!!! Hehehehe!! Sebelum dapat discharge, saya diberi suntikan tahan sakit untuk 8jam!! Sebab doc tak nak perjalanan saya balik nanti, tiba2 sakit sangat kan!! Hehehe dapat discharge!! Sangat hepi tak sabar jumpa adik-adik! Hehehe settel semua bill, dapat surat mc, dan dah amek ubat!! Saya pun keluar dari MMC!!! Hahahahaha!!!! Bye!!! Bye!! Tp nanti 16 jun dan 23 jun sy dtg wat pemeriksaan dng doc yer!!!

8 comments:

  1. ada jgk dengar dr akak hang ko nk operate ni masa aku gi mengurut haritu...tp lpa plak nk contek ko -.-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tue lah!!! Hehehe memang tak pikir pun depa nk operate!! Ingat g jumpa, doc bg ubat je!!! Huhuhu tp alhamdulillah!! Aq da selamat dari buasir yg teruk!!! Walaupun aq kena tahan sakit sikit skarang!!

      Delete
  2. La, ngapa x bg tau pun, wassapp kan ada. Hopefully cepat baik... seram c.cah baca, dpt dibayangkan betapa sakitnya. So take care, jgn keje berat2 tau.

    ReplyDelete
  3. Hehe mmg tak smua org tahu! Family muni tau pn, tym mlm kna tahan ward! Itupn juz bgtaw mama sorng! Dia yg btau mlati n adil! Smpai depa tpn marah2 xckp ngn dpa!Lgpn smua tjadi scara xdrancng n bg2 pantas rasanya! Xsmpt nk kpoh!! Nw memang tengah berehat!! Ye,ye memang sakit sangat!! Kena pcya ckp doc, sakit sekejap je! Skrg da xda isi tkeluar lg!! Punggung pn rasa selesa dah!! Tapi, biSa-bisa sikit tu adalah!! I'allah dlm 2 minggu ni, baiklah!! Punggung pn da cantik!! Hehehe!! Boleh mkn pedas2!! Cuma laen kali, xboleh meneran lagi kalau sembelit, ada ubat plawas!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengs cik cah!!! Ngeh!! Ngehh!! Ngehh!! U r da 1st one unty knw about diz!!!

      Delete
  4. Sbb sya follow blog awk kot. Alhamdullillah, tadi bercerita ngn ofismate c.cah pasal awk nyer buasir ni, pahtu dia citer pasal pakcik dia, operate buasir & meninggal sbb buasir.

    ReplyDelete
  5. Wat???? Meninggal sbb buasir?? Tym operate ker atau ape?? Kritikal ker buasir dia?

    ReplyDelete
  6. Mc mana sy nk kontek awk ye? Sy ade mslah yg same..

    ReplyDelete